onsdag, juli 12, 2006

12 juli 2006 - Svårt att bli gravid-svar

Ok, det här är inte en blogg som handlar om att vi har svårt att bli gravida, men vi har ändå varit där. Tinselflickan har lagt ut några frågor på sin blogg som jag gärna besvarar:

1. Hur länge har ni/försökte ni bli gravida?
Innan vi blev gravida med lilla M hade vi försökt bli gravida i 2 ½ år. Vi sökte hjälp efter nästan 2 år.

2. Vad är/var det jobbigaste med att inte kunna få barn?
Att det tär på förhållandet. Att ständigt försöka gå omkring och se glad ut när man träffar på gravida trots att det skär i hjärtat. Att varje månad leva i en berg- och dalbana där man kastas mellan hopp och förtvivlan. Att veta att man kanske aldrig får ett barn. Att äta en massa onaturliga mediciner som man mår dåligt av.

3. Vilken är den mest idiotiska kommentaren/frågan ni fick under er barnlöshetsresa?
När vi skulle få hjälp första gången så fick jag mycket konstiga kommentarer hos sjukvården. Hos landstinget fick jag svaret att det var fullt normalt att inte bli med barn på två år och att jag skulle återkomma (jag ringde då en privat klinik och fick komma efter 2 veckor)! På den privata kliniken sa doktorn till mig att jag hade PCO:s och att jag skulle akta mig för att gå upp i vikt för då skulle det bli ännu svårare att bli gravid (jag vägde då c:a 65 kg till 170 cm, d v s BMI 22,5). Nu när vi ska adoptera så har jag åtminstone 3 ggr fått höra att vi säkert får egna barn... Eeeh - det hoppas jag verkligen - det är därför vi adopterar - vårt lilla adopterade barn blir vårt alldeles egna!

4. Trodde ni att ni skulle ha svårt att få barn, eller kom det som en överraskning?
Nej, det trodde jag inte. Så här i efterhand så har jag hört att mamma inte hade det helt lätt att få barn samt att andra i släkten haft problem, men det är inget vi direkt pratat om tidigare.

5. Vilket tips skulle du vilja dela med dig av till andra som har svårt att bli gravida?
Stå på dig! Kolla upp flera alternativ om det är köer till landstingsvården - de privata klinikerna kan ibland ha avtal med landstingen. Ha med adoption som ett fullvärdigt alternativ från början - det är inte ett "sista-hands-alternativ"!

Inga kommentarer: